۱۳۸۸ تیر ۲۸, یکشنبه

چالشی بنام دموکراسی





دنیای مجازی اینترنت بزرگترین زمین تمرین دموکراسی دنیاست . اشخاص مختلف از قشرهای مختلف با ادیان مختلف و گویش های مختلف در این زمین به تمرین دموکراسی می پردازند .
واژه دموکراسی به معنای مردم سالاری واژه ایست که چندیست بر سر زبان ها افتاده و دموکرات بودن نوعی افتخار به حساب می آید. متاسفانه در تفسیر واژه دموکراسی همیشه زیاده روی شده است و خیلی ها تعبیر غلطی از دموکراسی دارند. دموکراسی اصولا به معنای احترام گذاشتن و نظر ها و عقاید دیگران نیست . شاید بهترین تعبیر دموکراسی را در جمله ای از ولتر میابیم .

ولتر یکی از بزرگترین متفکرین و روشنفکران غرب می گوید :((من حاضرم جانم را بدهم تا تو بتوانی حرفت را بزنی ))!! این تعبیر صحیحی از دموکراسیست . دموکراسی یعنی آزادی هر فرد در گفتن نظرات و عقایدش حتی اگر این عقاید بر خلاف نظر و اعتقاد عمومی باشد .

این بدین معنی نیست که دیگران صرفا بخاطر (( دموکرات )) بودن و به ((بهانه )) احترام گذاشتن به عقاید با نظر همه موافق باشند و مخالفت خود را بیان نکنند. این کاریست که برخی از ما نئو دموکرات ها می کنیم یعنی به بهانه دموکراسی نوآوری ها را سرکوب می کنیم.

پیچیدگی واژه دموکراسی خطرات خاص خود را دارد که با تعابیر اشتباه همین دموکراسی ممکن است به نوعی استبداد اکثریت تبدیل شود. یعنی اکثریت با اتکا به تعداد . اقلیت را به بهانه دموکراسی سرکوب کند. خطر دیگر آن است که عده ای به بهانه دموکراسی از آن سوء استفاده کرده جامعه مدنی را به بیراهه بکشند .

هیچ وقت فراموش نکنیم که هدف دموکراسی بقای جامعه مدنیست. درست است که در دموکراسی هر کس حق بیان عقیده خود را دارد اما این نباید بدان معنی باشد که عده ای صرفا برای سودجویی و با اهداف برنامه ریزی شده جامعه را بیمار کنند. با اینگونه دموکراسی ها باید بمقابله برخاست چون جامعه را بیمار و آن را به فروپاشی می کشانند. موضوع دیگر نوع بیان عقاید در دموکراسیت. مسلما فحاشی و بدگویی در هیچ نوع جامعه ای قابل قبول نیست و روح جامعه مدنی فحاشی را نمی پإیرد حتی اگر به بهانه دموکراسی باشد.

ابراز مخالفت با یک عقیده باید اعتراض مدنی و بی خشونت باشد.
تخریب ادامه دار عقاید دیگران در سایه دموکراسی بهرحال تخریب است . عده ای از این طریق نه تنها سودی برای جامعه مدنی ندارند بلکه فقط به خوردن ریشه های آن می پردازند. دموکرات بودن درواقع یعنی درک نیازهای جامعه و فعالیت برای به ثمر رسیدن آن ها واین نوع دموکراسی بستگی به رشد فکری هر فرد دارد و تعریف مشخصی برای آن وجود ندارد.

حال در مقابل افرادی که به تخریب می پردازند چه باید کرد ؟

نکته اول مقاومت پایداری
نکته دوم عدم بحران سازی
نکته سوم مطالعه و بحث برای متقاعد کردن(و نه سرکوب و سانسور ) نظرات مخالف
چهارم ایجاد انجمن ها( احزاب ) برای هم فکری و پیدا کردن راه حل ها برای مشکلات ( لزوما به معنای احزاب سیاسی نمی باشد )
دموکراسی یعنی هویت فردی . هرکس میدان مبارزه را ترک کند جنگ را حتی قبل از شروع آن باخته است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر